Παρασκευή 31 Μαΐου 2024

ΤΟ ΒΗΜΑ - Οι «Τούρκοι» που ήταν οι πιο Έλληνες!


Κάποια παιδιά έγραψαν τη λέξη «Τούρκοι» στους τοίχους της «Αγιά Σοφιάς». Ίσως δεν γνώριζαν ότι αναφέρονταν σε κάποιους που υπήρξαν πιο Έλληνες από τους Έλληνες!

Γράφει ο Κώστας Παπαχρήστου

Ο πρόσφατος τελικός του UEFA Europa Conference League προκάλεσε γλυκόπικρα συναισθήματα στους φίλους της ΑΕΚ.

Από τη μία, νιώσαμε περήφανοι που το νέο γήπεδο της ομάδας μας - ένα αληθινό αρχιτεκτονικό στολίδι - κρίθηκε άξιο να φιλοξενήσει έναν ευρωπαϊκό Τελικό ποδοσφαίρου. Και, ακόμα περισσότερο, που η θετική ενέργεια αυτού του γηπέδου (το οποίο είναι η βασική έδρα των αγώνων της εθνικής ομάδας) συνέβαλε ώστε το ευρωπαϊκό κύπελλο να πάει στα χέρια μίας ελληνικής ομάδας. Έστω και αν αυτή αποτελεί τον σπουδαιότερο ανταγωνιστή της ΑΕΚ στο εθνικό πρωτάθλημα!

Από την άλλη, όμως, νιώσαμε θλίψη απέραντη για τη συμπεριφορά μίας ελάχιστης μερίδας «φιλάθλων» προς το γήπεδο της ΑΕΚ. Θα παρακάμψω τα «λάφυρα» των σπασμένων καθισμάτων (αυτά, δυστυχώς, αποτελούν θεσμό στα γήπεδα) και τις άλλες καταστροφές στους εσωτερικούς χώρους του γηπέδου. Θα παραβλέψω, επίσης, κάποιες (απαθανατισμένες και υπερηφάνως δημοσιοποιημένες) απρέπειες που πρόσβαλαν όχι την ΑΕΚ, αλλά το ίδιο το ποδόσφαιρο ως άθλημα. Θα σταθώ, όμως, σε κάτι που φέρει πολύ μεγαλύτερο ηθικό βάρος, αφού αγγίζει εθνικές μνήμες και εθνικές ευαισθησίες...

Είναι γνωστό ότι η ΑΕΚ ιδρύθηκε, ως αθλητικό σωματείο, πριν ακριβώς έναν αιώνα, από Έλληνες της Κωνσταντινούπολης που ήρθαν στη χώρα μας μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Για χρόνια οι Μικρασιάτες πρόσφυγες αντιμετώπισαν υποτίμηση και προκατάληψη εκ μέρους των τοπικών κοινωνιών, στα μέρη όπου εγκαταστάθηκαν. Όμως, στην κορυφή των προσβολών που υπέστησαν στέκει η προσφώνηση «Τούρκοι»! Κι αυτό ακουγόταν συχνά στα γήπεδα όπου αγωνιζόταν η ΑΕΚ, μέχρι και αρκετές δεκαετίες μετά την ίδρυση του συλλόγου.

Πίστευα ότι η θλιβερή αυτή προσφώνηση έχει χάσει κάθε νόημα στην εποχή μας, αφού ελάχιστη φυσική σχέση - πλην της ιστορικής και συμβολικής - έχει σήμερα ο οργανισμός ΑΕΚ με τον προσφυγικό ελληνισμό. Με αίσθημα έκπληξης, λοιπόν, είδα εικόνες νεαρών φιλάθλων να γράφουν με μπογιά τη λέξη «Τούρκοι» στους τοίχους της «Αγιά Σοφιάς», αναπαράγοντας μία ιστορική ύβρη της οποίας προφανώς δεν ήταν σε θέση να εκτιμήσουν το ηθικό βάρος.

Όμως, πόσο «Τούρκοι» ήσαν οι Έλληνες της Μικρασίας; Ή, για να το θέσω διαφορετικά: Πόσο «πιο Έλληνες» από εκείνους ήταν οι Έλληνες της Παλιάς Ελλάδας, της χώρας στην οποία εκόντες - άκοντες (μάλλον άκοντες) ήρθαν να ζήσουν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες;

Θα προσπαθήσω να το θέσω φιλοσοφικά: Αν θέλεις να μετρήσεις την ισχύ μίας ιδιότητας, δες την μέσα σε συνθήκες που ευνοούν την ακύρωσή της. Για παράδειγμα, η εντιμότητα ενός ανθρώπου δεν μπορεί να κριθεί με βεβαιότητα μέσα στους τοίχους ενός μοναστηριού αλλά μέσα στην πραγματική ζωή, εκεί που δοκιμάζονται οι αντιστάσεις στις προκλήσεις και τους πειρασμούς!

Οι Έλληνες της Μικράς Ασίας κατόρθωσαν να διατηρήσουν την ελληνική τους συνείδηση μέσα στις πιο αντίξοες συνθήκες, περιβαλλόμενοι από πληθυσμούς που έβλεπαν κάθε άλλο παρά απόλυτα φιλικά την εθνική τους ταυτότητα και τη θρησκευτική τους πίστη. Και όμως, ως τα βάθη της ψυχής τους οι Μικρασιάτες αισθάνονταν Έλληνες!

Η γιαγιά μου ήταν από την Πόλη και ο παππούς μου από τη Νικομήδεια. Θυμάμαι τον παππού μου να θυμώνει κάθε φορά που το ραδιόφωνο έπαιζε «εγγλέζικα» τραγούδια (που μπορεί να ήταν και γαλλικά ή ιταλικά!). «Θέλω να ακούω μόνο ελληνικά», έλεγε. Παρά τις οδυνηρές προσωπικές εμπειρίες του στη διάρκεια της Καταστροφής, δεν μισούσε τους Τούρκους. Κι αυτό γιατί αισθανόταν πως ανήκε σε έναν ανώτερο πολιτισμό που δεν του επέτρεπε να μισεί όσους δεν είχαν κατορθώσει να μυηθούν σε αυτόν. Φυσικά, δεν θα επέτρεπε ποτέ σε κανέναν να τον αποκαλέσει «Τούρκο»!

Σήμερα, αυτή η προσφώνηση αποτελεί θλιβερή ανάμνηση γηπεδικών συνθημάτων του περασμένου αιώνα. Τα νεαρά άτομα, λοιπόν, που, χάριν αστειότητας και ελαφρά τη καρδία, έγραψαν τη λέξη «Τούρκοι» στους τοίχους της «Αγιά Σοφιάς», δεν χρειάζονται μάλωμα αλλά, πολύ περισσότερο, χρειάζονται ιστορική επιμόρφωση.

Γιατί, όσο κι αν σήμερα τείνουμε να το ξεχνούμε, ο Ελληνισμός της Μικρασίας είχε σημαντική συμβολή στο μεγάλωμα της Ελλάδας. Κυρίως σε ό,τι αφορά τον πολιτισμό της χώρας.

Εντάξει, και το ποδόσφαιρο!

Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

Όταν το σύμπλεγμα δεν μπορεί να κρυφτεί...

Επειδή, ακόμα και τη στιγμή των πανηγυρισμών για την κατάκτηση του τίτλου από τον ΠΑΟΚ, ο ολίγιστος το ήθος προπονητής Ραζβάν Λουτσέσκου αναμασά το χιλιοειπωμένο παραμύθι περί "κλεμμένου" και "χάρτινου" τίτλου της ΑΕΚ το 2018, παραθέτω την τεκμηριωμένη απάντηση που του είχαμε δώσει τότε. Έτσι, για να μην ξεχνάμε...

https://www.tovima.gr/2018/05/08/opinions/xartinoi-mythoi-gia-ena-dikaio-prwtathlima/

Παρασκευή 17 Μαΐου 2024

Εντίμως...

Για να σώσει την τιμή της ΑΕΚ, ο Άρης πρέπει να βάλει νερό στη δική του την Κυριακή.
Αυτή η ΑΕΚ ΔΕΝ αξίζει πρωτάθλημα!!!

Δευτέρα 13 Μαΐου 2024

Νεολογισμοί...


Η ελληνική γλώσσα, μία από τις αρχαιότερες του κόσμου, είναι μια "ζωντανή" γλώσσα, με την έννοια ότι συνεχώς εμπλουτίζεται με νέες λέξεις και έννοιες. Παραθέτω μερικές σχεδιαζόμενες προσθήκες, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες μου από αρμόδιες πηγές:

υπνηλία = σαττικό σύνδρομο (ή σαττισμός)
αϋπνία = σαττιπενία
αφύπνιση = αποσαττισμός
υπνοβάτης = σαττοπεριηγητής
υπνοπαιδεία = σαττιγενής εκπαίδευση
ονειροπόλος = σαττοπαρμένος
ονειροκρίτης = σαττοερμηνευτής
κρατική υπηρεσία = σαττικόν ίδρυμα
προπονητής ΑΕΚ = σαττιστής πάγκου
τερματοφύλακας ΑΕΚ = σαττιστής δοκών

Προτάσεις δεκτές!

Τρίτη 30 Απριλίου 2024

Ας μιλήσουμε έξω από τα δόντια για τον προπονητή της ΑΕΚ!

Λένε ότι ο καλός καπετάνιος φαίνεται στη φουρτούνα. Αυτό ισχύει και όταν καλούμαστε να γίνουμε "καπετάνιοι" του εαυτού μας ώστε να τον συγκρατούμε τις στιγμές που τείνουμε να χάσουμε την ψυχραιμία μας. Είτε όταν θεωρούμε πως αδικούμαστε, είτε επειδή κάποιοι μας προκαλούν.

Από αυτή την άποψη, δεν κατανοώ για ποιον λόγο τόσο η επίσημη ΑΕΚ, όσο και οι οπαδοί της ομάδας στα social media, συνεχίζουν να δικαιολογούν την, από κάθε άποψη, ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ συμπεριφορά του προπονητή της ομάδας, Ματίας Αλμέιδα, στο τέλος του κυριακάτικου παιχνιδιού με τον ΠΑΟΚ στο γήπεδο της Τούμπας.

Ακούω αστειότητες του τύπου "αισθάνθηκε απειλούμενος". Κάποιος που απειλείται δεν επιτίθεται εν εξάλλω, δεν κυνηγά ανθρώπους για να τους πιάσει από τον λαιμό!

Πολλοί λένε ακόμα πως ο Αλμέιδα "διδάσκει ήθος", και άρα κάθε κριτική στη συμπεριφορά του τον αδικεί. Εν τούτοις, το ήθος κρίνεται τη στιγμή ακριβώς που προκαλείται! Αυτό είναι το κριτήριο που φανερώνει την ύπαρξη ήθους, ή μαρτυρά την απουσία του. Και, με βάση αυτό το κριτήριο, ο προπονητής της ΑΕΚ βρέθηκε ηθικά ανεπαρκής. Προσωπικά, η συμπεριφορά του με προσβάλλει ως οπαδό της ΑΕΚ, όποιος κι αν ήταν ο λόγος που την προκάλεσε. Ας σκεφτούμε μόνο τι "παράδειγμα προς μίμηση" αποτελεί η συμπεριφορά αυτή για τους νεότερους, κυρίως, οπαδούς που έχουν θεοποιήσει τον προπονητή αυτό και, φυσικά, τον έχουν ως πρότυπο!

Και, λίγα λόγια για το αγωνιστικό κομμάτι. Έχω χάσει το μέτρημα, πόσες είναι οι φορές που η φετινή ΑΕΚ πέταξε πολύτιμους - όπως αποδείχθηκε - βαθμούς επειδή δεν κατόρθωσε να κρατήσει ένα θετικό αποτέλεσμα στις καθυστερήσεις του αγώνα! Και, όταν αυτό επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά και ξανά, παύει να είναι σύμπτωση ή ατυχία. Είναι ευθύνη καθαρά του προπονητή, που δεν φρόντισε να διδάξει στους παίκτες του (ως "μεγάλος δάσκαλος του ποδοσφαίρου" που είναι) πώς να αμύνονται σωστά.

Ευθύνη του εν λόγω προπονητή είναι, επίσης, το ότι δεν ζήτησε να του πάρουν έναν τερματοφύλακα που (επιτέλους!) να δεσπόζει στην περιοχή του και να "καθαρίζει" φάσεις που ανήκουν στη δική του ευθύνη, αντί να περιμένει μοιρολατρικά να διώξει τη μπάλα ένας αμυντικός ή, έστω, να αστοχήσει ο αντίπαλος. Ακόμα και επαρχιακές ομάδες έχουν τερματοφύλακες με τέτοιες βασικές αρετές! Ένας "κέρβερος" τερματοφύλακας εμπνέει αίσθημα ασφάλειας στους αμυντικούς του και προσθέτει αυτοπεποίθηση στο παιχνίδι τους. Στοιχεία που εμφανώς απουσιάζουν από την άμυνα της ΑΕΚ.

Εν κατακλείδι, ας μη θεοποιούμε κοινούς θνητούς. Την κακή αυτή συνήθεια την έχει πληρώσει ακριβά η ΑΕΚ, ακόμα και με εμφύλιο πόλεμο πριν δύο δεκαετίες. Και, ας απαιτούμε οι προπονητές (όπως, γενικά, όλοι οι παράγοντες) της ΑΕΚ να τιμούν με τη συμπεριφορά τους το όνομα και την ιστορία του συλλόγου.

Γιατί, όταν ο (κάποιος) Αλμέιδα λειτουργεί σαν χούλιγκαν, με τι δικαίωμα θα κρίνουμε τον (κάποιον) Λουτσέσκου;

Δείτε το video

Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2023

Οι «φίλαθλοι» που σκοτώνουν...


Το κοινωνικό περιθώριο έχει παρεισφρήσει στις τάξεις των οργανωμένων οπαδών των αθλητικών συλλόγων και εκτονώνει τα εγκληματικά του ένστικτα στο όνομα της «αγάπης» για την ομάδα...

Κάποια εποχή πηγαίναμε τακτικά στα Εξάρχεια. Είχαν μερικές από τις καλύτερες ταβέρνες και τα ωραιότερα καφέ της Αθήνας, και οι γειτονιές τους προσφέρονταν για μία χαλαρωτική περιδιάβαση τα σαββατοκύριακα.

Δεν ήταν λίγες οι φορές που είδα γραμμένο στους τοίχους της γειτονιάς το όνομα της ομάδας μου. Πολύ περισσότερο απ’ ό,τι το βλέπει κανείς ακόμα και στη Φιλαδέλφεια! Με μία ιδιαιτερότητα, όμως: το «άλφα» περιβαλλόταν συχνά (αν όχι πάντα) από έναν κύκλο που το μετέτρεπε σε αντιεξουσιαστικό σύμβολο. Κι αυτός ο κύκλος – κάτι σαν θηλιά ασφυκτική γύρω από την ίδια την ιδέα του αθλητισμού – αντικατόπτριζε μία διαχρονική, αμαρτωλή σχέση του σκληρού οπαδικού πυρήνα της ΑΕΚ με τις πιο ακραίες δυνάμεις του πολιτικού περιθωρίου (αν και η χρήση, εδώ, της λέξης «πολιτικό» μάλλον προσβάλλει την έννοια παρά περιποιεί τιμή σε αυτήν).

Το περιθώριο, όμως, έχει εδώ και πολλά χρόνια παρεισφρήσει στις τάξεις των οργανωμένων οπαδών όλων, σχεδόν, των μεγάλων ομάδων. Το πέτυχε αξιοποιώντας μία νοσηρή ανάγκη κάποιων ακραίων στοιχείων της κοινωνίας να εκφράσουν «αγανάκτηση» μέσω της βίας. Ο πραγματικός αντίπαλος, εν τούτοις, δεν βρίσκεται μέσα στους αγωνιστικούς χώρους αλλά έξω από αυτούς. Είναι οι αστυνομικές δυνάμεις, με τις οποίες – για λόγους που μόνο η ψυχιατρική επιστήμη θα μπορούσε να εξηγήσει – το περιθώριο συντηρεί μία ατέλειωτη βεντέτα υπό την (τουλάχιστον περίεργη) ανοχή της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας.

Η ΑΕΚ έχει πληρώσει πολύ ακριβά τη δράση αυτών των ατόμων: με βαριά πρόστιμα, με τιμωρίες της έδρας της, ακόμα και με αφαίρεση βαθμών στο πρωτάθλημα. Όμως, πάνω που επήλθε μία σχετική ηρεμία στον οπαδικό χώρο της (έπαιξε κατευναστικό ρόλο το χτίσιμο του νέου γηπέδου αλλά και η κατάκτηση του περσινού «νταμπλ»), η σκυτάλη της οπαδικής ανωμαλίας δείχνει να έχει περάσει κατά κύριο λόγο στον χώρο του Ολυμπιακού. Με αποκορύφωμα την πρόσφατη δολοφονική επίθεση «οπαδών» του στις αστυνομικές δυνάμεις σε αγώνα βόλεϊ, που είχε σαν αποτέλεσμα τον σοβαρότατο τραυματισμό ενός αστυνομικού (τις στιγμές που γράφονται αυτές οι γραμμές, ο άνδρας βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση στο νοσοκομείο).

Ο αθλητισμός – ακόμα και ο λιγότερο «ρομαντικός» επαγγελματικός – δεν συμβιβάζεται με φαινόμενα ακραίας βίας και συμπεριφορές οπαδικής αλητείας. Το ερώτημα είναι αν υπάρχει τρόπος να απομακρυνθούν τα περιθωριακά στοιχεία από τις τάξεις των οπαδών των ομάδων και, κυρίως, από τα γήπεδα όπου αυτές αγωνίζονται. Θεωρητικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι τρόποι είναι δύο:

1. Μία γενναία απόφαση αυτόβουλης αυτο-κάθαρσης των ίδιων των οργανωμένων οπαδών. Όπως θα έλεγε γραφικός πρώην υπουργός (αν τον παραφράσουμε λιγάκι), επαφίεται στο «ρωμαλέο οπαδικό κίνημα» να απομονώσει και να αποβάλει τα ταραχοποιά και εγκληματικά στοιχεία από τις τάξεις του. Ας μου επιτραπεί να πω, εν τούτοις, ότι αυτό μοιάζει τόσο δύσκολο να επιτευχθεί όσο το να κινήσει κάποιος μία βάρκα χωρίς κουπιά στο νερό, σπρώχνοντάς την από μέσα (ακόμα και οι πρωτοετείς φοιτητές μου στη Φυσική γνωρίζουν ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο!).

2. Να αναλάβουν τις ευθύνες τους οι ίδιες οι διοικήσεις των ομάδων, αν μη τι άλλο υποβάλλοντας σε αυστηρότερο έλεγχο (βάσει πολύ συγκεκριμένων κριτηρίων) τους οργανωμένους οπαδούς στους οποίους θα επιτρέπεται η είσοδος στο γήπεδο. Ακόμα καλύτερα: «εκβιάζοντας», εν ανάγκη, τους «οργανωμένους» με οριστική στέρηση δικαιώματος εισόδου στο γήπεδο, αν δεν προχωρήσουν σε ριζική και ουσιαστική κάθαρση του χώρου τους από άτομα που βρίσκονται εκεί για λόγους που ελάχιστη σχέση έχουν με την αγάπη για την ομάδα. Πρακτικά μιλώντας, αυτή θα ήταν ίσως και η μόνη ρεαλιστική αντιμετώπιση του φαινομένου της οπαδικής βίας.

Υπάρχουν, βέβαια, και πιο ριζοσπαστικές λύσεις. Όπως, για παράδειγμα, να επιβάλει η πολιτεία την επ' αόριστον διακοπή όλων των αγώνων σε όλα τα ομαδικά αθλήματα, ή τη διεξαγωγή των αγώνων μπροστά σε άδειες εξέδρες. Πρόκειται, φυσικά, για οριζόντια τιμωρητικά μέτρα επί δικαίων και αδίκων, που ισοδυναμούν με ομολογία αποτυχίας ολόκληρου του συστήματος (πολιτείας και διοικήσεων των αθλητικών συλλόγων).

Ας ελπίσουμε, λοιπόν, ότι οι διοικούντες τις ομάδες θα αναλάβουν, επιτέλους, τις ευθύνες που τους αναλογούν και θα πράξουν τα δέοντα (εκτός αν, για λόγους που δεν μπορούμε να υποθέσουμε, κάτι τέτοιο δεν συνάδει με τα γενικότερα συμφέροντά τους). Προπάντων, ας αποφεύγουν να εκδίδουν εμπρηστικές ανακοινώσεις που μιλούν για «δίκαιη οργή» του κόσμου της ομάδας τους ενώ, παράλληλα, περιγράφουν την Αστυνομία ως οιονεί εγκληματική οργάνωση που – προφανώς από διαστροφή – πετάει βόμβες κρότου - λάμψης σε «αγνούς» και «αθώους» φιλάθλους (όπως ακούσαμε πρόσφατα σε ανακοίνωση διοίκησης μεγάλης ΠΑΕ). Με τον τρόπο αυτό οι διοικούντες προσφέρουν στη γηπεδική αλητεία ηθικό άλλοθι για επιθέσεις κατά των αστυνομικών δυνάμεων, εντός και εκτός των γηπέδων. Κι αυτό ισοδυναμεί με ηθική αυτουργία σε εγκληματικές ενέργειες που δυσφημούν την ίδια την ιδέα του αθλητισμού!

Επί του πιεστηρίου: Πριν από λίγο ανακοινώθηκαν νέα «σκληρά μέτρα» για την πάταξη της οπαδικής βίας. Μέρος των οποίων μέτρων είναι η... εφαρμογή (λέμε τώρα) των παλιότερων. Ομολογώ πως σκιάχτηκα!

ΑΝΤΙΟ ΝΕΣΤΟΡΑ...